Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer in de disclaimer. akkoord

 

Menu

terug naar dashboardterug naar vorige paginaSchoolnieuws

 75/122 

Nieuw schoolgebouw Bredero Mavo intrigeert Denen

Zelfs vanuit Denemarken is ons kleurrijke nieuwe schoolgebouw niet onopgemerkt gebleven. Dit leidde tot een studiebezoek van een Deense onderwijsdelegatie op vrijdag 6 september. Dit bezoek stond in het teken van onderwijsvernieuwing in een nieuw schoolgebouw. De Denen hebben zelf onlangs een nieuw schoolgebouw betrokken en wilden de ervaringen graag met ons delen. We hebben deze gelegenheid meteen aangegrepen om onze eindexamenleerlingen alvast te laten oefenen voor het mondeling Engels.

Parel in Noord
De Denen bleken al snel geïntrigeerd te zijn door ons grote gebouw. Tijdens de rondleiding maakten ze van elk moment gebruik om foto’s te maken. De Deense school heeft onze school gekozen om te bezoeken vanwege het nieuwe indrukwekkende gebouw en de doorloop naar het MBO. Daarnaast waren de sociale voorzieningen, ICT-mogelijkheden en het Contact Punt (waar leerlingen ‘echte’ werkopdrachten van bedrijven krijgen) zeer interessant voor hen. “Wij kunnen zeker leren van de manier waarop het onderwijs in dit moderne gebouw is ingericht”, aldus een van de Deense docenten.

Modern vooruitzien
De Deense collega’s keken hun ogen uit en vonden het leuk om te zien hoe het er in het Amsterdamse onderwijs aan toe gaat. Het gebouw is vergelijkbaar met hun schoolgebouw, maar qua ICT-mogelijkheden kunnen ze nog veel leren van onze school. Vooral het ICT-lab, dat goed voorzien is van de nieuwste technologieën en het speciale science lokaal met indrukwekkende apparaten. Onze schoolleider Rick Volder legde aan de Denen uit dat het een streven is om het onderwijs zo goed mogelijk te laten aansluiten op de ontwikkelingen in de maatschappij en dus ook de arbeidsmarkt.

Oefenen voor examen Engels
De Deense docenten wilden ook graag in gesprek gaan met de leerlingen. Vanuit de sectie Engels hebben de docenten groepsgesprekken met de leerlingen georganiseerd. Zo konden de leerlingen ook alvast oefenen voor het examen mondeling Engels. Dit bleek een groot succes te zijn, want ondanks dat de leerlingen eerst hun verlegenheid moesten overwinnen, kropen ze al snel uit hun schulp en hadden leuke gespreken met de Deense docenten. Door oprechte interesse vanuit beide kanten voelden leerlingen zich op hun gemak. Sigourney (15) merkte op: “Ik vind het zo leuk om echt Engels te spreken met deze docenten. Je leert er toch weer veel van. Ik zou wel vaker zo mijn Engels willen oefenen”. Met veel hernieuwde inzichten en tips zijn de Deense docenten de rest van de stad Amsterdam gaan verkennen.